Lars Fresker omvald till OFRs ordförande

Publicerad: 2017-12-07

Lars Fresker omvald till OFRs ordförande

Lars Fresker har blivit omvald till OFRs ordförande. Lars, som också är ordförande för Officersförbundet, blev ordförande för OFR för fyra år sedan. OFR är en uppdragsstyrd förhandlings-organisation som samlar sexton fackförbund inom offentlig sektor.

– Det är mycket hedrande att få förtroendet att leda OFR i ytterligare fyra år. Under de fyra år jag har varit ordförande har det hänt oerhört mycket inom den fackliga sfären. Vi har haft viktiga avtalsrörelser, vänt och vridit på problemen med ohälsa och inte minst, lagt ner mycket tid på att förbättra pensions- och försäkringsvillkoren för anställda inom offentlig sektor.

– OFR är en viktig plattform för förbunden, det visar inte minst intresset för det utvecklingsarbete som bedrivits under året, där förbunden deltagit med stor entusiasm.

– Vi har stora utmaningar framför oss. Den största utmaningen för oss som arbetar inom offentlig sektor är att få ihop ett längre och friskare arbetsliv. Det kommer att kräva mycket av såväl arbetsgivare som politiken.

Lars Fresker är 54 år och har suttit i OFRs styrelse sedan 2001. Innan Lars blev Officersförbundets ordförande arbetade han som personalchef inom Försvarsmakten.

OFRs medlemsförbund tillhör TCO respektive Saco eller står utanför centralorganisationerna. Inom OFR samarbetar förbunden i gemensamma frågor med ömsesidigt respekt. Tillsammans representerar medlems-förbunden i dag drygt 565 000 medlemmar.

Medlemsförbund : Lärarförbundet, Vision, Vårdförbundet, Fackförbundet ST, Lärarnas Riksförbund, Akademikerförbundet SSR, Sveriges läkarförbund, Polisförbundet, Ledarna, Officersförbundet, Fysioterapeuterna, Försvarsförbundet, Tull-Kust, Teaterförbundet, Reservofficerarna, Skogs- och Lantbrukstjänstemannaförbundet.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Lars Fresker, OFRs ordförande, 070-628 25 81
Karin Lundmark, kommunikationsansvarig, 070 – 782 93 77