Försäkringar

När du blir medlem i Officersförbundet får du som ny medlem automatiskt ett försäkringspaket som innehåller en livförsäkring, en sjukkapitalförsäkring och en olycksfallsförsäkring. Officersförbundet samarbetar med If för att du som medlem ska få ett riktigt bra försäkringsskydd till bra pris och med förmånliga villkor.

Förmånliga villkor

Personförsäkringarna gäller dygnet runt, både här hemma och när du deltar i utlandsinsatser och innehåller inga undantag för så kallade risksporter, till exempel fallskärmshoppning och bergsbestigning.

Ny medlem

När du är ny medlem i Officersförbundet får du ett välkomstpaket med livförsäkring, sjukkapitalförsäkring och olycksfallsförsäkring. Försäkringarna är kostnadsfria under tre månader, därefter betalar du ett förmånligt medlemspris. Vill du inte fortsätta med försäkringarna efter tre månader behöver du inte göra någonting.

Försäkring för dig och familjen

Det är lika viktigt att försäkra sig själv och familjen, som huset och bilen. För att kunna behålla samma levnadsstandard om du till exempel skulle råka ut för en längre sjukskrivning, rekommenderar vi att du har ett personligt försäkringsskydd. Läs om personförsäkringarna via If här

Försäkring för dig som studerar

För dig som är studerandemedlem ingår ett försäkringspaket med tre viktiga personförsäkringar, olycksfallsförsäkring, livförsäkring och sjukkapital, under utbildningstiden. Läs mer om dina studerandeförsäkringar här

Seniorförsäkring – när du fyllt 67 år

Om du som medlem har en livförsäkring får du automatiskt en Livförsäkring Senior och Kritisk sjukdom Senior när du fyller 67 år. Har du en olycksfallsförsäkring övergår den till en Olycksfallsförsäkring Senior vid samma tidpunkt, utan hälsoprövning.

Samtalsstöd och juridiska tjänster

Alla medlemmar med en personförsäkring genom Officersförbundet har tillgång till Samtalsstöd. Det innebär att du kan ringa och få råd av psykolog, ekonom och socionom, dygnet runt alla dagar på året. Samtalsstöd når du genom att ringa Ifs Kundservice för medlemmar i Officersförbundet 0770-82 00 01.

Dessutom har du tillgång till Ifs juridiska tjänst, där du till exempel kan få 20 minuters kostnadsfri rådgivning av en jurist och enkelt kan göra en digital behovsanalys för att få reda på vilka juridiska dokument just du behöver. Läs mer om Ifs juridiska tjänst här.

Försäkringar för ditt hem och din bil

Som medlem får du alltid 15 % rabatt på hem – och villaförsäkring och 5 % rabatt på bilförsäkring. Om du har hem-, bil- och
personförsäkring hos If får du dessutom 400 kr avsatt till ett sjävriskkonto efter varje skadefritt år. Pengar som kan användas
för att betala självrisken om du skulle råka ut för en skada.

Skadeanmälan före 1 januari 2018

För skador som skett innan 1 januari 2018 skall du kontakta Länsförsäkringar. Du kan även nå dem på telefonnummer 08-588 42 412.

Skadeanmälan efter 1 januari 2018

För skador som skett efter 1 januari 2018 skall du kontakta If. Du kan göra en anmälan via telefon,  0770–82 00 01 eller göra en skadeanmälan via Ifs webbplats

Inkomst- och prisbasbelopp

Prisbasbelopp (pbb)