Det ska kännas bra att gå till jobbet! Utöver skyddet mot olyckor så innefattar arbetsmiljöbegreppet så mycket mer: trivsel, organisation, balans mellan uppgifter och resurser, frånvaron av diskriminering och allt annat som påverkar dig i din arbetsvardag.
Det är arbetsgivaren som formellt ansvarar för arbetsmiljön men alla på arbetsplatsen förväntas bidra till en bra arbetsmiljö. Vi är kort och gott varandras arbetsmiljö.
Men ibland skaver det. Det kan vara en känsla av vanmakt att inte hinna med alla arbetsuppgifter eller att en lucka på stridsfordonet riskerar klippa fingrarna av besättningen. Då kan det vara bra för dig att känna till hur du ska ta tag i ett arbetsmiljöproblem.
Arbetsplatsträffar och medarbetarsamtal också bra forum att lyfta arbetsmiljöfrågor i. Underskatta inte vikten av dialog! Ett snack med chefen eller skyddsombudet brukar lösa de allra flesta frågor innan man hamnar i den formella hanteringen med skyddskommitté och 66a-begäran.
Om du är utsatt för sexuella trakasserier eller diskriminering så är det viktigt att tala om det för arbetsgivaren. Läs mer om vad du ska göra vid sexuella trakasserier här.
Mer information om arbetsmiljöarbete hittar du på Arbetsmiljöverkets webbplats. Där finns alla regler, information om skyddsombud och interaktiva arbetsmiljöutbildningar.
Om du är intresserad att lära dig mer om arbetsmiljöfrågor eller om du vill bli skyddsombud – tveka inte att ta kontakt med din officersförening. Eller anmäl dig till Officersförbundets arbetsmiljökurs.
Senast uppdaterat: 2023-11-22