Tjänstgöring utomlands med URA-kontrakt

Sedan 7 mars 2024 är Sverige medlem i Nato. De närmaste tio åren kommer cirka 300 svenska militärer att bemanna olika Nato-befattningar utöver redan utsänd personal. Officersförbundet arbetar för att våra medlemmar ska ha så bra anställnings och- arbetsvillkor som möjligt. Förbundet arbetar aktivt för att förbättra villkoren vid utlandsstationering.

Förbundet har tagit fram en URA-guide för de villkor som gäller just nu för våra medlemmar som ska vara utlandsstationerade med URA-kontrakt. Vi rekommenderar att du som är medlem och som ska vara utlandsstationerad med URA-kontrakt läser igenom och sätter dig in i alla delar innan påskrift av överenskommelsen. I dagsläget finns inte ett kollektivavtal på Försvarsmaktsnivå gällande URA vilket innebär att du som är medlem företräder dig själv mot arbetsgivaren när villkoren ska bestämmas.

Guiden innehåller förbundets råd inom följande områden:

• Allmänt om tillämpningsområde och utlandskontrakt
  • Lön
  • Arbetstid
  • Semester och annan ledighet
  • Lön under sjukfrånvaro
  • Pension
  • Försäkringar
  • Särskilda anställningsvillkor
  • Uppgiftsskyldighet
  • Övrigt

Utöver guiden rekommenderar vi att du läser: