Officersförbundets kampanj lät svenska folket tycka till

Publicerad: 2025-09-30

Under våren 2025 accelererade diskussionen om lönenivåerna inom Försvarsmakten. För att vidga perspektiven – bort ifrån de åsikter anställda, arbetsgivare och fackförbund har – valde Officersförbundet att arrangera en dramatiserad enkät där en grupp civila fick testa soldat- och yrkesofficersuppgifter och därefter ge sin syn på lönerna.

Under sommaren har kampanjen snurrat i sociala medier. Bilder av civila, klädda i vita overaller, som under realistiska former testar olika roller inom försvaret ger en bild av hur ”allmänheten” ser på vår vardag.

– Eftersom 2025 är en av de största avtalsrörelserna på mycket länge i Sverige gjorde vi en opinions- och påverkanskampanj för att skapa medvetenhet om situationen för den militära personalen både hos beslutsfattare och allmänhet – detta för att stärka medlemmarnas position inför kommande förhandlingar, säger Lea Lobelius, kommunikationschef på Officersförbundet.

Ett riksrepresentativt urval av den vuxna befolkningen fick besvara frågor som: Hur mycket tror du att en soldat tjänar? Skulle du kunna tänka dig att bli yrkesofficer vid nuvarande lönenivå? Vem är ansvarig för att försvaret fungerar? Och svaren är uppseendeväckande:

– Undersökningen visade att en bred majoritet är överens om att det är viktigt med ett starkt försvar, vilket skapar en relevant kontext för lönefrågan. Kampanjfilmerna, debattartiklarna och resultatet väcker reaktion och speglar tydligt både medlemmarnas verklighet och allmänhetens syn på yrket. Under sommaren presenterades även ”Redo!”, en utredning om personalförsörjningen av det militära försvaret vilken stärkte och väckte fortsatt liv i debatten. Flera medier refererade då tillbaka till vår undersökning, säger Lea Lobelius.

Det finns ett stort intresse för ämnet; filmen om, och resultatet av, den dramatiserade enkäten har fått bred spridning i svenska medier. Sveriges Television, Nyhetsmorgon i TV4, flera ledare och olika debattsidor i morgon- och kvällspress – alla har de hänvisat till och lyft fram kampanjresultatet.

En längre version av denna artikel finns att läsa på förbundssidorna i senaste numret av Officerstidningen.

Se kampanjfilmen här: