Förbundsmötet 2020 har startat

Publicerad: 2020-11-10

Förbundsmötet 2020 har startat

På tisdagen inleddes Officersförbundets förbundsmöte. Det åttonde i ordningen. Det första digitala.

– Försök nu att gå in i ”förbundsmötesbubblan”, låt tvätten ligga kvar i maskinen och svara inte på tjänstemejlen. I vart fall inte under förhandlingarna, uppmanade förbundsordföranden Lars Fresker ombuden i sitt inledningsanförande, apropå det faktum att många deltar hemifrån.

Men risken för det förefaller liten – det kommer vara bråda dagar för ombuden. För trots de ändrade förhållandena har officersföreningarna runt om i landet skickat in ett stort antal motioner, som ska behandlas och beslutas under förbundsmötet, som är Officersförbundets högsta beslutande organ.

Stämmans inledning gästades av försvarsminister Peter Hultqvist som tackade Officersförbundets medlemmar för deras insatser för Försvarsmakten och för Sverige. Han talade naturligtvis även om det kommande försvarsbeslutet som bland annat innebär att flera nya regementen ska öppnas och.

– Vi verkar i en historisk tid. Där vår kompetens är direkt avgörande för framtidens försvar. Utan Officersförbundets medlemmar kommer inte det kommande försvarsbeslutets innehåll kunna bli verklighet. Vår tid är nu, konstaterade Lars Fresker innan han formellt förklarade stämman öppnad.

Officersförbundets kanal på Youtube kan du se stämman, både direkt och i efterhand. Du kan även läsa hela Lars Freskers tal här.

Bildtext: På tisdagen inleddes förbundsmötet och gästades av försvarsminister Peter Hultqvist. Ordföranden Lars Fresker överlämnade en gåva till ministern efter hans tal. Foto: Jesper Tengroth/Officersförbundet