Officersförbundet åker till Sälen

Publicerad: 2019-05-03

Officersförbundet åker till Sälen

På söndag drar årets Rikskonferens i Sälen igång. Officersförbundet finns i vanlig ordning på plats för att representera sina medlemmar i den försvarspolitiska diskussionen.

Organisationen Folk och Försvar arrangerar den 13-15 januari sin årliga Rikskonferens i Sälen, konferensen blir den 73:e i ordningen. Evenemanget har kommit att bli Sveriges största och förmodligen viktigaste forum för försvarspolitiska diskussioner. På plats i Sälen kommer flera representanter för Officersförbundet att vara närvarande, bland andra förbundsordförande Lars Fresker, som besöker konferensen för 18:e året i rad.

Lars Fresker, varför är Officersförbundet på Rikskonferensen?

– Rikskonferensen är ett utmärkt tillfälle att samtala med de flesta med någon form av inflytande på det försvarspolitiska området. Försvarsmaktsledning, försvarspolitiker, myndighetschefer, media – de är alla på plats och det ger oss möjlighet till att såväl formellt som informellt framföra förbundets åsikter och ställningstaganden i för oss viktiga frågor, säger Lars Fresker.

Vad hoppas du mest på att få höra under Rikskonferensen?

– Av ÖB hoppas jag få höra hur delar av de tillskott i budgeten man nu fått för 2019 och framåt kommer att läggas på den militära personalens löner. Att öka attraktiviteten för de militära yrkena är en förutsättning för att lösa försvarets absolut största utmaning – personalförsörjningen. Det är dags att omsätta frasen ”personalen är vår viktigaste resurs” i praktisk handling.

Riksonferensen kommer att webbsändas och går att följa såväl i realtid som i efterhand på Folk och Försvars webbplats: www.folkochforsvar.se/start.html