Ledare

Officersförbundets presidium lyfter i varje nummer av Officerstidningen fram de viktigaste ståndpunkterna som förbundet just nu driver.

• Ett rejält hack i skivan

Den 7 maj beslutade Överbefälhavaren om slutligt införande av trebefälssystemet. Ett sådant beslut fanns ärligt talat överhuvudtaget inte i de flestas föreställningsvärld. Vidare skulle skälen till beslutet av de flesta, i bästa fall, beskrivas som vaga.

• Rådet till ÖB: fortsatt frivilligt att omgaloneras

I går eftermiddag genomförde Officersförbundet ett direktsänt samtal på Youtube inför överbefälhavarens kommande beslut i början av maj om slutligt införande av trebefälssystemet. När vi informerade våra medlemmar om sändningen bad vi dem också skicka in frågor. Redan samma dag började de droppa in.

• OT 2/2021 Trebefälssystemet - väl avvägt beslut krävs

För några veckor sedan blev Rals-förhand-lingarna klara på försvarsmaktsnivå. Tillförda medel för att höja lägstalönerna för pluton- och kompanichefer, höjda lägstalöner för chefer för organisationsenheter och att nya löner alltid ska sättas i innevarande års löneläge är några av framgångarna. ”Det var då det lilla. Vad ska jag betala fackavgift för?”, kanske du tänker.

• OT 1/2021 Dags att kavla upp ärmarna

Så är då 2021 här. Året då allt är tänkt att bli ”som vanligt” igen. Men än är vi långt i från där. Det är Folk & Försvars årliga Rikskonferens ett bra exempel på. Konferensen som alltid hålls på Högfjällshotellet i Sälen var i år både förkortad och i digital form. Men trots det präglades det som sades om Försvarsmakten av framtidstro - nu börjar ju arbetet med att implementera det nya försvarsbeslutet. Såväl försvarsministern som överbefälhavaren konstaterade att den största nyckeln till framgång stavas ”personalförsörjning”:

• OT 8/2020 Ett avtal bärgat men mycket återstår ännu

Sent på kvällen blev det klart – vårt kollektivavtal för de kommande tre åren. Det var verkligen på mållinjen, avtalet löpte ut bara timmar senare vid midnatt den 30 november. Den där lite pirrande känslan i sluttampen av en avtalsrörelse är väldigt speciell. Jag triggas alltid av att vilja försöka trycka lite, lite till för att få ut bästa möjliga resultat av förhandlingarna. Om jag tycker att vi lyckades?

• OT 7/2020

Det gick ju fint. Inte så att jag tvivlade innan, men ändå. Officersförbundet har aldrig tidigare genomfört ett förbundsmöte digitalt. Så här dagen efter att förbundsmötet avslutats, ser jag tillbaka på några riktigt viktiga dygn där vi pekat ut kursen mot 2023, men också valt bland annat en ny styrelse. Jag ber å hela styrelsens vägnar tacka för förtroendet vi fått att leda förbundet kommande tre år.

• OT 6/2020 Försvarsmakten måste ändra sin attityd
    till lön

Så är då avtalsrörelsen äntligen igång! Tisdag 22 september växlade parterna på den statliga sektorn yrkanden.

• OT 5/2020 Påverka vilka frågor förbundet ska jobba med

Välkomna tillbaka efter en välbehövlig semester, även om den kanske för de flesta av oss tillbringats något annorlunda än vanligt, i väntan på att samhället ska börja fungera mer normalt igen.

• OT 4/2020 Omhänderta den farligaste fienden först...

När detta skrivs så ser det ut som att försvarsuppgörelsen går om intet eller åtminstone skjuts framåt ytterligare i tiden. Tråkigt! Vi behöver en försvarsuppgörelse och vi behöver den NU. Dessutom behöver det vara en bred uppgörelse, helst mellan alla partier men åtminstone så bred att den inte faller ihop efter några år. Försvarsberedningens rapport har stakat ut vägen, nu är det dags att öppna plånboken.

• OT 3/2020 Det kommer en tid även efter Corona

Sverige genomlever nu den kanske mest dramatiska samhällskrisen i modern tid. Coronapandemin och dess konsekvenser berör oss alla, i vårt yrkesliv såväl som privat.