Officersförbundet söker förbundsdirektör

Har du gedigen erfarenhet inom chefs- och ledarskap? Är du en engagerad och entusiasmerande ledare som brinner för idéburen verksamhet? Sök tjänsten som förbundsdirektör vid Officersförbundet!

OM TJÄNSTEN

Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Officersförbundet.

OM FÖRBUNDET

Officersförbundet är ett fack- och yrkesförbund för soldater, sjömän och officerare som har anställning i Försvarsmakten eller närstående myndigheter, samt för de som studerar till officer. Förbundet har cirka 14 000 aktiva medlemmar. Officersförbundet arbetar för att den anställda militära personalen i Försvarsmakten ska få så bra anställningsvillkor som möjligt. Förbundet driver också medlemmarnas intresse- och professionsfrågor genom att delta i de beslutsprocesser som påverkar den anställda militära personalens arbetssituation, villkor och profession.

Kansliet består idag av förbundsdirektör och 15 medarbetare. Officersförbundet har lokaler på Östermalm, centralt i Stockholm.

ARBETSUPPGIFTER

Som förbundsdirektör ansvarar du för att leda och driva Officersförbundet utifrån förbundsmötets inriktning och förbundsstyrelsens beslut. Du leder kansliets medarbetare och företräder Officersförbundet som arbetsgivare, där du arbetar tillsammans med förbundsstyrelsen och i nära och förtroendefullt samarbete med dess ordförande. Kansliet består idag av 15 dedikerade och engagerade medarbetare, av dessa är fyra direktrapporterande till dig.

Du ansvarar för allt kopplat till kansliet som avser ekonomi och drift. Du utarbetar förslag till verksamhetsplan och årsbudget för verksamheten samt övriga styrdokument, vilka du presenterar för förbundsstyrelsen. Du sköter eventuell avvikelserapportering och ansvarar också för att utarbeta den årliga verksamhetsberättelsen. Vidare säkerställer du att kansliet har rätt kompetens att utföra sina arbetsuppgifter. Du är i det ansvarig för att utlysa eventuella lediga tjänster och nyanställningar samt organisera kansliet efter styrelsens uppdrag och riktlinjer.

Officersförbundet utgörs av sina medlemmar och de är därmed av existentiell betydelse. Deras vardagsnära fackliga verksamhet bedrivs i de 35 officersföreningarna vilka är kärnan i Officersförbundets verksamhet. Kansliet har till uppgift att stödja officersföreningarna i deras fackliga arbete. Där har du i egenskap av förbundsdirektör det yttersta ansvaret för dialogen med dessa och säkerställa att eventuellt behov av stöd härleds till rätt person och kompetens inom kansliet.

UTBILDNING, ERFARENHET OCH PERSONLIGA EGENSKAPER

• Officersexamen eller annan akademisk examen minst motsvarande kandidatnivå, föredragsvis inom juridik eller motsvarande
• 5-10 års erfarenhet av chefs- och ledarroll, gärna i högre befattning så som enhets-/kanslichef, förbundsdirektör eller motsvarande
• Erfarenhet av idéburen verksamhet (mycket meriterande)
• Erfarenhet av att arbeta inom Försvarsmakten (mycket meriterande)

I den här rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet men också engagemang för våra medlemmars verksamhet.
Vi söker dig som känner dig trygg i ditt ledarskap. Ditt ledarskap är modernt och bygger på motivation, inspiration och personlig omtanke. Du har förmåga att sätta en tydlig riktning och är samtidigt en chef med förmåga att möta den enskilda medarbetaren i ett stöttande, utvecklande och coachande ledarskap.
Rollen har många kontaktytor, allt från medarbetarna inom kansliet till officersföreningarna och förbundsstyrelsen. Till detta kommer samarbete med Försvarsmakten, Regeringskansliet, fackliga samarbetsorganisationer samt andra samarbetspartners. Rollen ställer på grund av detta höga krav på god kommunikativ förmåga.
I rollen inbegrips många delar och ansvarsområden vilket förutsätter att du är ytterst strukturerad och noggrann. Du har i den här rollen stort ansvar att representera såväl Officersförbundet som kansliet varför vi tror att du som söker är ansvarsfull, har hög arbetsmoral och trivs i en roll där du förväntas agera ambassadör och vägvisare.

ÖVRIG INFORMATION

Start: Enligt överenskommelse
Plats: Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse
Facklig representant: Conny Jansson 08-440 83 57 eller conny.jansson@officersforbundet.se

Tjänsten sökkt genom Bravura. Är du nyfiken på hur Bravuras rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här

Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Emma Wass emma.wass@bravura.se eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller.

Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

SÖK TJÄNSTEN HÄR