Förbundet träffade personaldirektören

Publicerad: 2019-05-03

Förbundet träffade personaldirektören

Officersförbundet beräknar att det krävs minst 325 miljoner kronor per år i särskilda satsningar för att justera den militära personalens löner till en rimlig nivå. Förra veckan ville Försvarsmaktens personaldirektör höra hur vi räknar.

Vid ett möte mellan personaldirektör Klas Eksell, Försvarsmaktens
förhandlingschef Henrik Stålspets, förbundets förhandlingschef Susanne Nyberg och ombudsman Mikael Boox redogjordes för Officersförbundets krav på att Försvarsmakten bör äska minst 325 miljoner kronor extra i kommande budgetunderlag för att justera löneläget för den militära personalen.

– Det var ett konstruktivt möte och det är glädjande att försvarsmakts-ledningen åtminstone vill träffa oss för att diskutera frågan om lönesatsningar. Nu gäller det att Försvarsmaktens inte tappar tempo i lönefrågan om vi ska komma tillrätta med nuvarande personalbrist och rekryteringskris, säger Susanne Nyberg.