Officerare kräver löneökning över märket

Publicerad: 2017-10-06

För att kunna höja de låga ingångslönerna för militär personal och samtidigt ge löneökningar till övriga anställda kommer försvaret att behöva få högre löneökningar än industrins märke på 6,5 procent över tre år.

Det säger Officersförbundets förhandlingschef Susanne Nyberg till Nyhetsbyrån Direkt.

”Det kommer inte att räcka, utan det kommer att krävas extra tillskott. I den här omgången är det rimligt att jobba med ingångslönerna, men övrig personal måste också få sin del. Vi har nu en treårig avtalsperiod och stora möjligheter att göra något tillsammans med Försvarsmakten”, säger hon.

Ett treårigt centralt löneavtal är nu klart på den statliga sidan. Det följer industrins normerande avtal, med löneökningar på 6,5 procent över tre år, med extra påslag för låga löner.

De som tjänar under 24.000 kronor i månaden bidrar procentuellt mer till lönepotten, utan att varje individ för den skull är garanterad högre löneökningar. För försvaret, som har många lågavlönade, innebär det att löneökningarna blir högre än 6,5 procent, men det kommer att krävas mer än så, enligt Susanne Nyberg.

”Den satsning som gjorts på central nivå kommer inte att räcka”, säger hon.

I förra årets avtalsrörelse krävde Officersförbundet att ingångslönen för en soldat/sjöman skulle höjas från 18.000 kronor i månaden till 20.500 och att ingångslönen för officerare skulle höjas från dagens från 22.000 till 25.000, då utan framgång. Även om beslut ännu inte formellt är fattat ligger det nära till hands att Officersförbundet kommer att driva samma krav i år igen.

”Ingångslönerna har inte höjts sedan 2012 och är anmärkningsvärt låga. Med den personalbrist som finns är det inte rimligt att ligga kvar på de här låga nivåerna ”, säger Susanne Nyberg.

Ambitionen är att avtalet med Försvarsmakten ska vara klart i november.

Läs artikeln på Di.se >>

Läs artikeln på SvD.se >>