Officersförbundet på Folk och Försvars rikskonferens

Publicerad: 2017-05-08

Officersförbundet på Folk och Försvars rikskonferens i Sälen

Tillsvidareanställ för att behålla utbildade soldater och sjömän! Det var budskapet från Lars Fresker, Officersförbundets ordförande, på Folk och Försvars rikskonferens.

Folk och Försvars rikskonferens i Sälen avslutades på tisdagen efter tre dagar med samtal, debatt och kunskapsspridning. I fokus står världens säkerhet, Sveriges försvar, människors trygghet och samhällets krisberedskap.

Hur når vi operativ förmåga
Officersförbundets ordförande Lars Fresker deltog i ett samtal på måndagen med temat ”Hur når vi operativ förmåga?” tillsammans med Dennis Gyllensporre, chef ledningsstaben Försvarsmakten, Christina Malm, generaldirektör Totalförsvarets rekryteringsmyndighet, Annika Nordgren Christensen, försvarspolitisk expert och Peter Nordlund, överingenjör FOI.

Tillsvidareanställ för att behålla soldater och sjömän
Tillsvidareanställ för att behålla utbildade soldater och sjömän, var budskapet från Lars Fresker under panelsamtalet. ”Vi tappar en stor resurs av soldater och sjömän för att de är oroliga för framtiden. De kanske har en kontraktslängd på till exempel sex år och börjar efter några år se sig om efter nya jobb och lämnar sedan Försvarsmakten”, sa Lars Fresker och fortsatte:

”En konkret sak som man skulle kunna göra här och nu från politiskt håll är att upphäva lagen om att tidsbegränsade anställningar är den enda formen av anställning för soldater och sjömän. Man skulle komma långt om man kan lova alla anställda soldater och sjömän att de har tillsvidareanställningar i Försvarsmakten.

Operativ förmåga på kort sikt
Att kunna säga: Ni kan sluta se er om efter alternativa jobb, så länge ni är intresserade och passar för jobbet så kommer ni att få vara kvar i Försvarsmakten. Det skulle leda till operativ förmåga på kort sikt”, sa Fresker.

Se hela samtalet här. Om du följer länken finns det även repriser av samtliga webbsändningar under rikskonferensen.