Ny webb och nytt medlemsregister i januari

I mitten på januari får Officersförbundets webb nytt utseende. Den får då bättre tillgänglighet i alla typer av enheter – datorer, surfplattor och smarta mobiltelefoner. Samtidigt byter förbundet till ett nytt medlemsregister. Inloggning på hemsidan kommer att ske med e-legitimation.

– Huvudanledningen till att vi byter medlemsregister är att det nuvarande systemet är svårt att vidareutveckla, säger Pelle Avelin, ombudsman.

Från den 12 januari planeras den nya webben och medlemsregistret vara i drift.

E-legitimation från 12 januari

För att logga in på Mina sidor på webben kommer du från och med 12 januari att behöva e-legitimation. Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn. En variant som flera banker står bakom kallas BankID. Med ett Mobilt BankID kommer du att kunna logga in via din mobiltelefon eller surfplatta. Instruktioner om hur du skaffar BankID/Mobilt BankID kommer att finnas vid inloggning.

– Att logga in med e-legitimation är både smidigt och säkert. Medlemmarna kommer inte längre behöva hålla koll på särskilda lösenord. Dessutom höjer det säkerhetsnivån, säger Pelle Avelin.

Medlemsregistret stängt 18 december – 11 januari

Inför övergången till det nya systemet kommer medlemsregistret att vara stängt från den 18 december till den 11 januari. Under den perioden kan du alltså inte logga in och ändra dina uppgifter.

Du som medlem eller förtroendevald behöver inte göra något inför bytet till det nya medlemsregistret. Alla uppgifter flyttas över med automatik. Men logga gärna in redan nu och dubbelkolla att dina uppgifter är uppdaterade.

Utbildning för föreningarna

Föreningarna kommer att få en manual för medlemshantering i det nya medlemsregistret. Vid Avtals- och utbildningskonferensen den 1-2 februari kommer föreningarna också att få tillfälle att ställa frågor om det nya systemet.

E-faktura

Förbundet ser även över möjligheten att från och med andra kvartalet 2016 kunna erbjuda e-faktura. Fakturan presenteras då elektroniskt i din internetbank och efter godkännande från dig görs betalningen automatiskt på förfallodagen.