Se till att inte göra fel vid andrahandsuthyrning – använd Avtal 24

Publicerad: 2015-11-20

Att hyra i andra hand kan vara ett alternativ för den som tjänstgör på annan ort än hemorten. Det gäller att se upp vid kontraktsskrivandet annars kan det bli en både kostsam och tråkig historia. Genom att upprätta ett hyresavtal, oavsett om du hyr eller hyr ut, är det lättare att undvika problem. Som medlem kan du kostnadsfritt teckna ett avtal på Avtal24.

Vare sig du ska hyra eller hyra ut en bostad är ett inledande viktigt steg att du som hyresgäst och din hyresvärd träffas. Boka en visning av lägenheten så att ni får tillfälle att stifta bekantskap med varandra. Som hyresgäst vill du se bostadens skick och få uppgifter om exempelvis hyresnivå, hyrestid, eventuella krav, att tillstånd finns för att hyra ut med mera.

Referenser och deposition

Det är även viktigt att som hyresgäst ge ett gott intryck inför hyresvärden, ta därför gärna med en sammanställning med personuppgifter, inkomst, referenser som du kan överlämna vid visningstillfället. Var beredd på att hyresvärden vanligtvis kräver en deposition på minst en månadshyra för att kunna kompensera eventuell skada på inventarier eller obetald hyra.

Tillstånd behövs

Som uthyrare av din bostad är det första du måste göra att be om hyresvärdens eller föreningens tillstånd för att hyra ut. Är det bara ett rum som hyrs ut till en inneboende behöver du inte tillstånd.

Hyresvärden kan inte neka vid till exempel tillfälliga studier, arbete på annan ort, provsammanboende, militärtjänstgöring, längre sjukhusvistelse eller annan rehabilitering. En bostadsrättsinnehavare kan även åberopa köp av lägenhet att använda efter sin pension.

Olika regler

Det är en tydlig skillnad i regelverket för de som hyr ut sin hyresrätt i andra hand och för de som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand. På Avtal24s hemsida kan du läsa mer om vad som gäller.

Kostnadsfria avtal

Som medlem i Officersförbundet kan du kostnadsfritt skriva hyresavtal hos avtal24. Besök avtal24.se/officersforbundet, mejla till officersforbundet@avtal24.se eller ring på telefonnummer 0771-24 00 24 där jurister finns tillgängliga för vägledning och rådgivning.

Mer information och teckande av avtal24.se.