Medlemsavgifter och villkor

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och på vilken typ av medlemskap du har.

Aktivt medlemskap

Om du har en militär anställning i Försvarsmakten, eller till Försvarsmakten närstående myndighet, kan du ha ett aktivt medlemskap i Officersförbundet. Som aktiv medlem får du ta del av alla de förmåner som förbundet erbjuder.

Lön/månad  Avgift/månad
 0 - 19 999 kronor  160 kronor
 20 000 - 24 999 kronor  190 kronor
 25 000 - 29 999 kronor  220 kronor
 30 000 - 39 999 kronor  230 kronor
 40 000 - 49 999 kronor  240 kronor
 Över 50 000 kronor  250 kronor

Utöver medlemsavgiften tillkommer en avgift till Officersförbundets lokala förening på ditt förband. Avgiften varierar från 0 till 30 kronor i månaden.

Aktiv tjänstledig

Om du är tjänstledig för föräldraledighet,  studier eller annan tjänstledighet så kan du få en lägre medlemsavgift. Kravet är dock att tjänstledigheten varar under en sammanhängande period om minst 30 dagar.

Omfattning på tjänstledigheten  Avgift per månad
 Minst 50 procent  100 kronor
 100 procent  75 kronor

Lokalföreningsavgiften och premier för försäkringar påverkas inte utan de är desamma som du betalat tidigare.

Är du tjänstledig 50-100 procent under minst 30 dagar och vill ha en lägre medlemsavgift? Kontakta medlems- och försäkringsservice på 08-440 83 30 eller skicka ett mail till kansliet@officersforbundet.se. (På uppmaning från oss ska du också kunna styrka tjänstledigheten.) Glöm heller inte att meddela oss om/när du går tillbaks till din ordinarie anställning.

Student

För kadetter som studerar på något av officersprogrammen är medlemsavgiften endast 100 kronor för hela studietiden. Efter examen övergår medlemskapet till ett aktivt medlemskap.

Detta gäller även dig som har en fast anställning och ett aktivt medlemskap men som är tjänstledig för att studera till officer.

Passivt medlemskap

Du som haft ett aktivt medlemskap i tio år och lämnat din anställning i Försvarsmakten eller närliggande myndighet kan bli passiv medlem i förbundet.

Ansökan om passivt medlemskap sker skriftligt till kansliet. Observera: Passivt medlemskap medger inte fackligt stöd vid annan anställning.

Avgiften betalas via autogiro eller e-faktura /månad eller inbetalningsavi/kvartal.

För att betala med autogiro kan du anmäla det direkt till din bank eller skicka in ett medgivande till Officersförbundet.
Här kan du ladda ner blanketten för autogiro

Du kan även betala med e-faktura. Detta anmäler du direkt till din bank.

Passiv medlem  Avgift/månad
 Yrkesverksam utanför försvarssektorn  60 kronor
 Pensionär - 67 år eller yngre  40 kronor
 Pensionär - fr om det år du fyller 68 år
 * ändringen sker vid årskiftet till det år du   fyller 68.
 12,50 kronor
 (Helårskostnaden dras årligen i januari   månad.)