Hoppa till huvudinnehåll

Betala fakturorna från Officersförbundet med e-faktura!

Med e-faktura (elektronisk faktura) kommer fakturan från Officersförbundet direkt till din internetbank istället för i postlådan via traditionell post.

Du slipper knappa långa OCR-nummer och om du idag betalar avgift till oss varje månad med en pappersfaktura så slipper du också faktureringsavgiften om du väljer e-faktura. Dessutom riskerar inte fakturakuverten att försvinna i posthögarna där hemma!

Med e-faktura spar Officersförbundet samtidigt kostnader för papper, kuvert och porto. Tillsamman gör vi också miljön en tjänst!

Om någon annan i hushållet betalar dina Officersförbundsfakturor så kan den personen även fortsättningsvis göra det med e-faktura. Gör så här: Den som betalar fakturorna får i sin internetbank anmäla sig för e-faktura från Officersförbundet. I anmälningsformuläret i banken får hen skriva ditt namn och personnummer.

Frågor & svar om e-faktura

Vad är e-faktura?

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura och presenteras i pdf-format.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning. En del banker har också sms-påminnelser för nya e-fakturor.

Får jag samtidigt en pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Officersförbundet.

Kan jag spara e-fakturan?

Ja, eftersom e-fakturan är en pdf-fil kan du enkelt spara ned den i din dator.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du kan också själv välja betalningsdatum. En del banker har också en funktion med autogodkännande av e-fakturor.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Nej. Om du sedan tidigare betalar avgiften till Officersförbundet med autogiro och anmäler dig till e-faktura, så ersätts autogiro med e-faktura.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura, skickar Officersförbundet en påminnelse på papper via traditionell post.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Officersförbundet.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du Officersförbundets kansli på telefon 08-440 83 30 (medlems- och försäkringsservice har telefontider måndag, tisdag och torsdag).

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.